Corendon-topman Atilay Uslu opende in 2018 het grootste hotel van Nederland met 677 kamers. “Ik ben niet bezig met inspireren, maar met kansen voor mijn bedrijf.”

Kansen

De 49-jarige Corendon baas is naar eigen zeggen niet bewust bezig met het inspireren van andere ondernemers. “Ik ben altijd bezig met mijn eigen onderneming en het vinden van kansen. Je moet dingen doen waar je goed in bent en ik ben goed in ondernemen. Mijn verhaal – van shoarmazaak tot airline en hotels – heeft denk ik veel ondernemende mensen geraakt.”

 

Succesverhaal

De luchtvaartmaatschappij van Corendon vliegt jaarlijks ruim 2,5 miljoen passagiers vanuit 28 landen naar 143 luchthavens. Corendon Hotels & Resorts heeft locaties in onder meer Curaçao, Turkije, Spanje en Nederland. Opvallend aan het succesverhaal van Corendon is de manier waarop het bedrijf gegroeid is.

Sterker

Toen andere touroperators het voor Corendon eind jaren 90 onmogelijk maakten om nog stoelen te kopen begon Corendon zijn eigen luchtvaartmaatschappij. Als reactie op een tekort aan hotelkamers deed het bedrijf iets soortgelijks: het begon zelf Corendon-hotels. “Als onze concurrenten het ons destijds niet zo moeilijk hadden gemaakt, dan waren we nu niet zo groot. Ik ben de concurrentie daar nog steeds erg dankbaar, dankzij hen ben ik gestart met de airline en de hotels”, zegt Uslu. “Bij tegenslagen kun je wel huilen, maar je kunt beter incasseren en vervolgens bedenken hoe je het gaat oplossen en er sterker uit komt.”

Shoarmazaak

Uslu is in Turkije geboren, maar is opgegroeid in Nederland. Op zijn 22ste nam hij de shoarmazaak van zijn oom over. Deze oom was destijds een inspirator voor de jonge ondernemer. “Hij werkte zeven dagen per week hij vertelde mij dat ik mijn geheimen aan niemand anders moest vertellen. Ik had drie geheimen die mijn shoarmazaak tot een groot succes maakten. Dat waren de knoflooksaus, de kruiden en de slager. Tot op de dag van vandaag heb ik de geheimen aan niemand verteld.”

Boeken

Boeken kunnen ook een bron van inspiratie zijn, maar dat geldt niet voor Uslu. “Als ik een boek lees onthoud ik alle woorden en getallen. Ondertussen word ik er ook heel ongeduldig en moe van, na 4 of 5 pagina’s van een boek val ik bijna in slaap”, zegt hij.

Reizen

De meeste inspiratie doet hij op tijdens zijn reizen in het buitenland. Daar heeft hij weer tijd voor sinds hij in 2014 de dagelijkse leiding over droeg aan Steven van der Heijden. “200 dagen per jaar ben ik op stap, meestal met een team van 4 of 5 mensen. Zo was ik vorige maand in Sardinië, een nieuwe bestemming. We zijn naar een dorpje gereden, en hebben daar gepicknickt met kaas, tomaat en een fles wijn erbij. We hebben dan een soort gezellige brainstormsessie. Op welke klanten moeten we ons richten met deze bestemming? En waarom zou een klant voor ons kiezen? Dat soort dingen”, aldus Uslu die van mening is dat het personeel van Corendon als hun eigen bedrijf moeten zien. “In het buitenland heb je tijd om met elkaar te praten tijdens het eten, drinken en wandelen.”

Service

De belangrijkste manier om klanten te bewegen om met Corendon te reizen is volgens Uslu zorgen dat alles in orde is. “De bestemmingen en de service moeten altijd goed zijn. We zijn steeds met de klant in contact. Als een accommodatie slecht scoort, dan halen we die uit ons aanbod.” Deze servicegerichtheid resulteert in veel vaste klanten. “Er hebben al meer dan 100.000 mensen bij ons geboekt voor de zomer van 2018. Aan de marketing voor het komende jaar moeten we nog beginnen.”

Klantencontact

Omdat klantcontact key is voor Uslu, organiseert Corendon bijna iedere zondagavond een klantcontactavond in het Corendon Vitality hotel waar maximaal 250 klanten voor worden uitgenodigd. “We gaan dan gewoon met de klanten praten, en dat blijken de klanten te waarderen. Tot en met mei 2018 zitten alle avonden vol. Soms zet een klant ons best wel even op ons plek”, vertelt Uslu. Een klant met een Turkse naam merkte bijvoorbeeld op dat de website van Corendon geen umlaut (ä, ö, ü) ondersteunde. “Ik kon niet geloven dat het waar was, maar hij bleek gelijk te hebben. Die fout hebben we snel gecorrigeerd.”

Grootste hotel van Nederland

Een mijlpaal voor Uslu is het nieuwe viersterrenhotel in het voormalige Sonykantoor in Badhoevedorp, dat met 677 kamers het grootste hotel van Nederland is.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *